fredag 8. mars 2013

Smørbrødkake



Jeg lovte at dere skulle få oppskrift på smørbrødkaka som jeg hadde på klubben. Og det kan jo passe å legge den ut nå som det er helg og kanskje skal ha selskap eller kose seg litt ekstra. For denne rekker til flere.

2 store formloff

Fyll 1:
1 beger rømme
3 ss lettrøkt kaviar
4 hardkokte egg

Fyll 2:
1 dl kremfløte
1,5 dl majones
200 g saint paulin ost
400 g reker

Pynt:
2 dl majones
1 beger rømme
1 hodesalat
4 hardkokte egg
400 g reker
100 g Saint Paulin
150 g grønne/blå druer
2 tomater
1 liten bit agurk
Sitron i skiver
Dill kvaster

Skjær skorpa av loffen. Del kvar loff i 5 skiver på langs. Det er bare 9 skiver som går med. Legg 3 skiver ved siden av hverandre på ett fat.

Fyll 1: smak rømmen til med kaviar. Smør det på loffen. Fordel eggeskiver oppå og legg 3 nye loffskiver oppå.

Fyll 2: Stivpisk kremfløten og bland med majones. Bland i osteterninger og reker delt i 2. Smør fyllet på loffskivene og legg de 3 siste skivene oppå.

Pynt: Bland rømme og majones og ha det oppå og rundt kanten. Pynt med salatblader rundt kanten og de øvrige ingrediensene oppå.
Smørbrødkaka kan gjerne gjøres ferdig i god tid. Dekk den til med plast og sett den kjølig til en halvtimes tid før servering.

Det trur jeg var det hele. Må jo si at gram ditt og datt er ikke det rette for meg. Det blei litt på slump med noe, men smakte godt allikevel.

Nå skal jeg ut og gå meg en tur i det fine været. Har fri idag, og da er det for galt å være inne hele tida.

Og dersom du lager denne er jeg kjempeglad for å høre fra deg.

God helg!

8 kommentarer:

  1. Denne var fristende! Takk for oppskrifta.
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  2. ÅÅÅÅÅÅ den såg god ut.Helt perfekt til meg som foretrekker salt mat forran kaker.:)))Denne måååå eg prøve engang.Takk for att du deler.og God helg.

    SvarSlett
  3. Mmmm, denne så nydelig ut! Tusen takk for at du deler oppskrift og bilde! God helg :)

    SvarSlett
  4. Den så veldig god ut! :-) Den må jeg prøve en gang. God helg!

    SvarSlett
  5. MM smørbrødkake er sååå godt! Jeg serverte to forskjellige i 50 års dagen min, dekorativt og nydelig godt. Takk for ny oppskrift, denne skal nok prøves:) God helg til deg;)

    SvarSlett
  6. Den ser riktig so freistande ut!
    Har aldri prøvd å lage noko slikt, men kanskje eg
    må gjere det snart.
    God helg til deg!

    SvarSlett
  7. Den så delikat og deilig ut! Takk for oppskriften! :)
    Fortsatt god helg!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  8. Milde himmel, dette ser godt ut. Jeg elsker både kaker og smørbrødkaker. Jeg lagrer oppskriften på "mine favoritter" så lenge:-)

    SvarSlett